MAMA SHARON » BLOGT » OUDERSCHAP » BABY » BABY » JE BABY EN SLAPEN - AFBOUWEN VAN SLAAPJES OVERDAG / MET SLAAPCOACH AGNES

JE BABY EN SLAPEN - AFBOUWEN VAN SLAAPJES OVERDAG / MET SLAAPCOACH AGNES

Gepubliceerd op 7 mei 2021 om 09:00

Agnes is naast moeder, kinderfysioherapeut en slaapcoach. In de eerste blog van 'Je baby en slapen' gaf zij al veel waardevolle adviezen en inzichten.

In deze blog vertelt zij hoe en wanneer je het beste kunt gaan afbouwen met de slaapjes van je baby overdag.


Slaapcoach Agnes:

"Allereerst wil ik vooropstellen dat ik als kinderfysio, slaapcoach en moeder erg fan ben van natuurlijk ouderschap en vertrouwen op je intuïtie. Boekjes en richtlijnen zijn leuk, maar meestal weet je als moeder zelf al wel of je op de goede weg zit of niet. Zolang jij en je kleine er goed bij gedijen: helemaal prima! Maar als het niet zo loopt als je wil, kunnen boekjes en richtlijnen wel goede handvatten zijn om verder te komen. Maar ook dan blijft het, mijns inziens, belangrijk om wel bij je gevoel te blijven."


De overgang van 4 naar 3 slaapjes

Een veelgehoorde vraag: hoe weet ik of mijn kindje toe is aan een slaapje minder overdag?
We trappen af met de overgang van 4 naar 3 slaapjes.

De eerste maanden kenmerken zich door veel slaapjes. De eerste 2 maanden is 4 tot 8 slaapjes per dag heel normaal en van 2 tot 4 maanden doen veel baby’s nog steeds 4 tot 6 slaapjes overdag. Maak je dus geen zorgen als jouw baby telkens maar 1 slaapcyclus (van 45 minuten) pakt. Dit is echt heel normaal op deze leeftijd! We zien meestal rond de 5 à 6 maanden dat er een slaapje wegvalt en de meeste baby’s toe zijn aan nog maar 3 slaapjes per dag. Dit volgt meestal op de eerste slaapregressie. Een slaapregressie kan immers beter een slaapmaturatie genoemd worden, want deze ontwikkeling in het slapen zorgt ervoor dat jouw baby beter in staat is om meerdere slaapcycli aan elkaar te koppelen. En doordat de slaapjes langer worden, zijn er minder slaapjes nodig overdag. Het totaal aantal uren slaap veranderd echter nog niet echt in deze fase. Deze blijft nog steeds rond die 14 tot 16 uur hangen. Wel veranderd dus de spreiding van deze uren.


Hoe weet je nou of jouw kleine toe is aan die overgang?

- Jouw kindje is ergens tussen de 5 en 7 maanden.
- Het duurt steeds langer voordat hij in slaap valt. Je kleintje lijkt nog niet moe genoeg.
- Het eerste dutje wordt korter of het laatste dutje gaat steeds moeizamer.
- Je kindje is in staat om langer dan 45 minuten aaneengesloten te slapen.
- Jouw kindje kan een langere wakkertijd aan.

Voor ouders is de overgang van 4 naar 3 slaapjes vaak een heel fijn moment. Er ontstaat meer ritme en rust in de dag. Het leven draait niet meer alleen om dutjes! Waar je die eerste 5 maanden echt nog met een maximale wakkertijd van 90 minuten wil werken gedurende de dag, zie je dat er rond de 6 maanden een verschuiving komt naar het 2-90-90-(90)-3 ritme.

Lees meer...


De overgang van 3 naar 2 slaapjes

Rond de 8 maanden vindt de tweede slaapregressie plaats en je raadt het al: daarna is het weer tijd voor een slaapje minder! Nu veranderd niet alleen het aantal slaapjes per dag, maar ook het aantal uren slaap. Waar we voorheen nog steeds rond die 14-16 uur per dag zaten gaan we nu richting de 14-15 uur per dag.
De overgang van 3 naar 2 slaapjes is best een grote, want de wakkertijd wordt ook ineens flink meer.

Je merkt aan een aantal dingen dat jouw kleine hier aan toe is: Zo gaat slaapje 2 bijvoorbeeld ineens een stukje lastiger. Je kleintje lijkt weer niet moe genoeg. Dat is voor jou het teken dat het tijd kan zijn om die wakkertijd op te gaan rekken naar maximaal 3 uur. Doe dit evt. weer in blokjes van 10-15 minuten per 2-3 dagen totdat je de ideale wakkertijd voor jouw kleine hebt gevonden.

2-3-4 of 2-3-3-3 ritme

Het uiteindelijk nieuwe ritme bij 2 slaapjes wordt 2-3-4. Maar daar komen we vaak via het 2-3-3-3 ritme. In dit nieuwe (tussen)ritme met nog 3 slaapjes zien we vaak dat het derde slaapje kort is. Dat is prima, dit slaapje is er om oververmoeidheid tegen te gaan of een te vroege bedtijd (voor 18.00 uur) te voorkomen. Want je kindje langer wakker werkt vaak eerder averechts weet je nog? En alles na 18.00 uur mag je zien als bedtijd. Vroeg er in betekent lang niet altijd vroeg wakker. Veel kindjes plakken dan simpelweg meer uren slaap aan de nacht vast.
Afhankelijk van hoe lang er geslapen wordt en op welke bedtijd je uitkomt kan je inschatten of dit derde slaapje wel of niet nodig is. Weet dat dit derde slaapje vaak wel een lastige is. Dit wil overigens niet zeggen dat je kindje hem niet nodig heeft. Kies desnoods voor slapen hoe dan ook. Maar ook hier geldt weer: geen dutjes meer na 17.00 uur!

Het is ook heel normaal als je kindje bijvoorbeeld de ene dag 3 slaapjes doet en de andere dag 2. Dit hoort echt bij die transitie fase. Sowieso kan dit beste even een pittige fase zijn met jouw baby, want je kindje ontwikkeld zich enorm rond deze leeftijd, zowel op motorisch gebied als mentaal. En dat zie je soms terug in minder goed slapen helaas.

Wanneer is je kindje toe aan nog maar 2 slaapjes?

Je kindje is eigenlijk pas toe aan 2 slaapjes als de andere slaapjes dusdanig lang zijn dat er simpelweg geen ruimte meer is voor het derde slaapje of een powernapje.


Van 2 naar 1 slaapje

De leeftijd van 12 tot 18 maanden is er één waarin veel gebeurd. Zo is er rond de 12 maanden weer een slaapregressie, maar deze verloopt gelukkig meestal redelijk mild. En ook rond de 18 maanden vindt er weer een regressie plaats. Eén van de laatste gelukkig. In deze periode leert je kindje ook vaak staan en lopen en zijn wereld wordt letterlijk groter. Ook vinden er diverse mentale ontwikkelingen plaats en hierdoor kan het al snel lijken dat jouw kindje toe is aan nog maar 1 slaapje per dag. Zeker omdat hij mogelijk wat vaker gaat protesteren. Maar dat heeft meer te maken met de ontwikkeling van de eigen ik, dan dat hij er fysiek klaar voor is.  De meeste kindjes zijn namelijk pas rond de 18 maanden toe aan de overstap naar 1 slaapje.

Welke tekenen laat jouw kleintje zien?

* Het ochtendslaapje gaat moeizamer. Het inslapen duurt langer en/of het slaapje duurt korter.
* Of in de ochtend wordt er nog wel goed geslapen, maar het middagslaapje gaat moeizaam of wordt geweigerd.
* Het slapen in de avond gaat moeizamer.
Moeilijker gaan slapen in de avond is niet persé een teken van nog maar 1 slaapje nodig hebben overdag. De overgang van 2 naar 1 is namelijk best weer een grote stap. Het te vroeg skippen van een slaapje kan voor oververmoeidheid zorgen. Met alle gevolgen van dien. Denk aan juist slechtere nachten of vroeger wakker worden in de ochtend, meer bedtijdbattles, vervelend gedrag overdag etc. 

Dus voordat je besluit een slaapje minder aan te bieden wil je eerst kijken wat er gebeurd als je het ritme wat aan past.

Lees meer...


Van 1 naar geen slaapje meer...

Daar is hij dan! De laatste overgang; van 1 naar geen slaapje meer overdag. 
Voor ouders vaak even een pittig moment, want die 1 of 2 uurtjes me-time midden op de dag komen daarmee ook te vervallen. En jouw peuter heeft het in het begin vaak nog best lastig met deze stap en kan toch wat hangerig worden of extra aandacht vragen. Het moment waarop jouw peuter toe is aan geen slaapjes meer overdag is verschillend. Sommige zijn hier al met 2,5 jaar aan toe, anderen pas later. 50% van de driejarigen doet nog een dutje overdag. En er zijn zelfs kleutertjes die het liefst nog elke dag een slaapje zouden willen doen.

Slaapjesweerstand

Weet dat er rond de leeftijd van 2-2,5 jaar vaak even een slaapjesweerstand is. Dit heeft alles te maken met zijn/haar mentale ontwikkeling en toegenomen zelfredzaamheid. Jouw peuter kan zich echt behoorlijk verzetten.

Hoe zie je of jouw peuter toe is aan geen slaapje overdag meer?

* Het in slaap vallen duurt langer (> 20 min.)
* Slaapje overdag wordt korter
* Het ’s avonds inslapen duurt ook langer en bedtijd schuift mogelijk op naar laat op de avond.

Check altijd eerst of je in het goede ritme zit (6-6). Zit je al in dit ritme en zie je toch bovenstaande tekenen? Dan kan het zijn dat jouw kleintje binnenkort toe is aan geen slaapje meer.

Maar hoe pak je dit aan?

* Beperk eerst het dagslaapje tot max. 1,5 uur. Dit kan alweer een normale bedtijd en minder bedtijdbattles opleveren.
* Bouw dit evt. verder af naar 1 cyclus (van ca. 50 min.)
* Bedenk dat minder slaap overdag een vroegere bedtijd betekent!
* Ook zie je vaak dat de nachten wat langer worden. De totale slaap blijft namelijk redelijk gelijk (11-13 uur).
* Bied een rust moment aan op de dagen dat er geen slaapje wordt gedaan. Want niet alleen voor jou, maar ook voor je peuter is dit een pittige stap.

In deze fase is het ook heel normaal als er een paar dagen geen slaapje wordt gedaan overdag en dan ineens wel weer een dag.



« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.