MAMA SHARON » BLOGT » WEBDATE OP WOENSDAG » WEBDATE: GELOVEN IN JE ZELF / COMBINATIE VAN HART EN HOOFD / MET PSYCHOLOOG LAURA

WEBDATE: GELOVEN IN JE ZELF / COMBINATIE VAN HART EN HOOFD / MET PSYCHOLOOG LAURA

Gepubliceerd op 7 april 2021 om 09:00

Even voorstellen...

Mijn naam is Laura Beekhuizen. Ik ben getrouwd en moeder van twee kinderen: Maaike van 11 jaar en Krijn van 8 jaar. Ik heb psychologie gestudeerd en coach nu sensitieve moeders om hun eigen balans te vinden tussen alles wat moet en gewoon genieten van het leven. Ik heb hiervoor mijn eigen methode en (online) programma ontwikkeld: Vertrouw op jouw Eigen Wijsheid. Eigen Wijsheid is voor mij vertrouwen op wat je eigenlijk al weet, wat je van binnen voelt en dat serieus nemen in de keuzes die je maakt.

Een combinatie van hoofd en hart. Ik heb vroeger geleerd om vooral mijn verstand te gebruiken en ik vond mijn gevoel maar lastig. Veel te heftig en ongrijpbaar. Totdat ik mij verdiepte in vrouwelijk leiderschap en spiritualiteit en leerde dat mijn gevoel me zoveel te zeggen had. En dat als ik mijn gevoel combineerde met mijn verstand het leven veel leuker en makkelijker werd.

Combineren van hoofd en hart: hoe doe je dat?

Dat klinkt misschien ingewikkeld, want wanneer gebruik je nu je verstand en wanneer vertrouw je op wat je voelt? Voor mij gold dat mijn hoofd ‘dominant’ was geworden en dat ik dus moest leren om mijn gevoelens meer serieus te nemen, om tot een betere balans te komen. Ik zie dit bij veel moeders in mijn praktijk. Moederschap is veeleisend en veel sensitieve moeders hebben, net als ik, vroeger geleerd om hun gevoel ‘uit’ te zetten en door te gaan (overleef modus). Ze gaan daarmee ongemerkt over hun eigen grenzen heen. Met boosheid, gevoel van tekort schieten en eenzaamheid als gevolg. Ze worden steeds emotioneler en het hoofd kan steeds minder goed na denken. Ze zijn uit verbinding met zichzelf, waardoor de onzekerheid groeit, wat leidt tot piekeren en soms zelfs tot slaapproblemen. Herkenbaar? Je kan hier wat aan doen!

Stap 1: Inchecken bij jezelf

Door pauzes te nemen herstel je het contact met je lichaam en je hart. In mijn eigen WIJSHEID methode noem ik dat ‘inchecken’. Het vraagt even stil staan en juist dat is vaak lastig voor moeders met jonge kinderen. Als je dit echter oefent, ga je ontdekken wat voor jou goed werkt en wordt het steeds makkelijker om deze ‘pauze knop’ te vinden. Doorrennen brengt je nergens, pauzeren brengt je bij meer plezier en voldoening, maar ook bij bewustwording. Wat vind je fijn? Waar heb je last van en dient je niet meer? Als je niet op tijd pauzeert, zal het lichaam dit voor je doen, je wordt ziek. Soms met een griepje of een migraine aanval, maar op een gegeven moment belandt je in een burn-out.

Stap 2: Zet je hoofd ‘uit’ en VOEL

De tweede stap is om je gevoel te herkennen en het niet weg te willen hebben. Mag jouw gevoel er zijn? Zonder oordelen? Of vind je het lastig? Het helpt om je niet te identificeren met je gevoelens. Dus niet Ik BEN boos, maar ik VOEL me boos. Dit maakt het minder groots en meer tijdelijk. Iets wat je voelt kan makkelijker weer veranderen, dan iets dat je bent. Vind je het lastig om gevoelens te benoemen, begin dan met wat je opmerkt in je lichaam. Voel je spanning? Bijvoorbeeld in je kaken, je voorhoofd, je schouders of je handen? Ga daar met je aandacht naar toe en voel. Mogelijk dat je onrust voelt of dat tranen opkomen. Probeer je hier niet tegen te verzetten: tranen spoelen schoon en geven letterlijk weer lucht. Je hoeft niet altijd te weten waar de spanningen of emoties van zijn, probeer om niet te verklaren wat je voelt, maar gewoon te accepteren wat zich aan dient.

Stap 3: Gun jezelf wat je nodig hebt en organiseer dat! (Hoofd weer aan)

Als jouw gevoel (of fysieke spanning) er mag zijn, zonder oordeel of verhalen, dan komt de derde stap: vraag jezelf wat je nodig hebt. Waar heb je behoefte aan? Je kan dit zien als een innerlijke moeder die voor haar innerlijke kind zorgt. Heb je behoefte aan rust aan je hoofd, een knuffel of iemand die tegen je zegt dat het goed komt. Neem deze behoefte serieus: vraag om een knuffel (of geef deze aan jezelf!), zorg voor rust aan je hoofd (ga even alleen buiten wandelen of ga lekker vroeg naar bed) of zeg tegen jezelf dat het goed komt: ‘dat alles precies is zoals het moet zijn’. Deze stap zorgt ervoor dat je gevoel tot rust komt en niet groots en meeslepend hoeft te zijn om jouw aandacht te krijgen en gehoord te worden. Daarna komt er weer ruimte voor je hoofd. Wat ‘zegt’ je hoofd? Welke actie denkt hij dat het meest zinvol is?

Lijkt dit te simpel?

Ja en nee. Het is niet moeilijk als je het eenmaal door hebt, maar de eerste stap kan erg lastig zijn als je in de overleef modus zit. Mijn ervaring is dat dit voor veel sensitieve moeders geldt en dat is niet gek. Sensitieve moeders hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel en voelen goed aan wat anderen nodig hebben. Je begrijpt wel dat er dan altijd wat te doen is. Het is verleidelijk om dit ook steeds op te pakken. Je wordt er om gewaardeerd en het onderdrukt gevoelens die je misschien liever niet wil voelen. Je hebt echter als sensitieve moeder tijd nodig om alle prikkels die bij jou binnenkomen een plekje te geven. Je verwerking van alles wat je meemaakt: hoort, voelt, denkt en ziet is diepgaander dan bij veel andere mensen. Overigens leidt die diepgaande verwerking niet alleen tot meer behoefte aan hersteltijd, het zorgt er ook voor dat je heel goed kan genieten en weer opladen aan mooie en leuke dingen ;). Je eigen balans vinden is belangrijk om niet steeds in de overleef modus te schieten.

Het lastig is dat juist de overleef modus een patroon in stand houdt dat je niet dient. Je hoofd krijgt de neiging om als maar door te gaan. Je merkt dit aan ellenlange to-do-lijstjes en veel twijfels zodat je geen keuzes kunt maken. Inchecken voelt dan tegennatuurlijk en weten wat je moet doen (wilskracht) is dan onvoldoende. Je hoofd kan niet meer helder nadenken. Je hebt de mildheid van je hart nodig: een fluisterend stemmetje, dat zegt ‘het is nu even genoeg, je mag even stoppen’. Deze mildheid en compassie voor jezelf is vaak een deel van het proces om te leren vertrouwen op jouw Eigen Wijsheid.

Meer weten?

Wil jij je hoofd en hart combineren zodat je betere keuzes maakt, die voor jou (en je gezin) goed voelen? Ongeacht wat een ander daarvan vindt? Maar herken jij dat je hoofd zo vol zit met twijfels en onzekerheden, dat het te druk is om dat fluisterende stemmetje van je hart te horen?

Doe dan woensdag 7 april om 20:00 mee met de masterclass ‘Doorbreek je overleef modus’ en ontdek wat jij nodig hebt om te durven vertrouwen op jouw Eigen Wijsheid. Inschrijven doe je gratis hier (klik).

Heb je de masterclass gemist? Je kan deze week de replay nog bekijken, stuur me even een bericht op Instagram of e-mail mij en ik stuur je de link.  Kijk gerust ook even verder op mijn website of neem contact op als je vragen hebt. Ik denk graag met je mee!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.