MAMA SHARON » BLOGT » OUDERSCHAP » OUDERSCHAP » JE SCHOOT UIT JE SLOF - EN NU? // 5 STAPPEN DIE JE KUNNEN HELPEN

JE SCHOOT UIT JE SLOF - EN NU? // 5 STAPPEN DIE JE KUNNEN HELPEN

Gepubliceerd op 27 december 2020 om 10:35

Het overkomt de beste. Je neemt je nog zo voor om deze Kerst niet
- tegen je irritante familielid uit te vallen
- je man rond te commanderen
- je vrouw te vertellen dat die jurk haar toch echt wel een beetje dik maakt
- je kind af te blaffen in plaats van voor de 23847361e keer rustig uit te leggen waarom de kat het niet zo leuk vindt als je 'm aan zijn staart trekt;
maar het gebeurd toch. Voor je het eigenlijk zelf door had, schoot je uit je slof. Néé het maakt je geen slechtere partner, familielid of ouder - het maakt je menselijk. Maar hoe los je dit op?

1. Tel tot tien (of honderd)

Deze hebben we allemaal vaker gehoord; 'tel even tot tien'. En soms is tot tien niet genoeg - en soms tot honderd ook niet. Waar het om gaat is dat je éérst tot rust komt voordat je elkaar weer op zoekt. Want je kunt niet met elkaar in gesprek om het goed te maken, als je niet rustig bent. Zorg ook dat je gesprekspartner (of dit nu je partner of je kind is) de ruimte heeft gehad om even af te koelen. Het werkt niet om met je boze kop in gesprek te gaan.

2. Geef een knuffel

De volgende stap is misschien wel net zo voor de hand liggend; geef liefde (bijvoorbeeld een knuffel) en bied je excuses aan voor jouw gedrag. Natuurlijk weten we - waar twee ruziën hebben (vaak) twee schuld. Echter heeft ieder verantwoording voor zijn deel en kun jij alleen de verantwoording dragen voor jouw deel - waar jij verkeerd zat.
Grote kans dat je een excuus terug krijgt, maar verwacht dit niet.

3. Geen wijzende vinger, maar hand in eigen boezem

Leg uit hoe je, je voelt. Praat hierbij vanuit je zelf, met "Ik-boodschappen". Met de ik-boodschap uit je, je eigen gevoelens en gedachtes, in plaats van iemand anders de schuld te geven. Dus niet "Jij luistert nooit" maar "Ik vind het niet prettig als dit gebeurd, dit doet dit met mij/zo komt dit op mij over". 

Luisteren

Als je feedback van de boodschapper krijgt, is het van belang dat je goed luistert. 

Dit doe je door:
- degene uit te laten praten en niet op te jagen;

- oogcontact te maken;

- misschien een beetje te 'hummen' of knikken.


- Vat samen wat degene gezegd heeft. Hierbij is het van belang dat je laat zien dat je de inhoud én het gevoel van de boodschapper goed hebt begrepen; "Dus als ik het goed begrijp, vind jij het vervelend als ik mijn stem tegen jou verhef en zorgt dit ervoor dat jij ook je stem gaat verheffen?

 

- Stel vragen bij onduidelijkheden. Stel relevante vragen ("wat bedoel je met...") en vraag door ("dus je bedoelt dat...").

 

Wat je niet moet doen:

- iemands zinnen afmaken / invullen

- iemand in de rede vallen, 'ja, maar'

- een gesprek snel van onderwerp veranderen ('dat doet me denken aan...')

 

Meer informatie over luisteren en actief luisteren: *link*

4. Probeer een gelijksoortige situatie de volgende keer te voorkomen

En praat hierover. Hoe kunnen jullie samen zorgen dat dit de volgende keer niet weer gebeurd? Welk gedrag heeft de situatie doen escaleren? Wat waren hierbij triggers voor jou of voor je kind/partner? Wat kun jij anders doen om escalatie bij de ander te voorkomen? En wat kan de ander doen om escalatie bij jou te voorkomen?

5. Ga samen iets leuks doen

Doe een kwartiertje samen iets leuks. Dit werkt het beste met je kind, je partner vindt het misschien wel fijn om nog even een kwartiertje af te koelen. Dit ka niets heel simpels zijn. Kletsen over een ander onderwerp, samen wat kleuren, een wandeling maken samen, samen wat spelen zonder televisie of telefoon in de buurt, samen een boek lezen, samen op de bankhangen en een film kijken... Een-op-een-activiteiten helpen goed tegen stress in de familie.


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.