MAMA SHARON » BLOGT » SHARON » SHARON » HOE GAAT HET ME JE GOEDE VOORNEMENS?

HOE GAAT HET ME JE GOEDE VOORNEMENS?

Gepubliceerd op 1 maart 2021 om 09:00

1 maart. Vind ik altijd een mooie datum om eens te kijken hoe het gaat met de goede voornemens. Mijn goede voornemens waren voornamelijk gericht op gezondheid. Niet alleen mentale gezondheid - daar gaat het ondanks omstandigheden toch wel redelijk mee - maar ook fysieke gezondheid. Nu lijkt de hele coronatijd wel een soort tijd voor alle fitness-guru's, want iedereen gaat spontaan werken aan zijn fysieke gezondheid. Je wordt op social media dood gegooid met curssusen, challenges en afvalproducten, die vooral maar tijdelijk of totaal niet werken.

Maar wat werkt dan wel?

Je levensstijl en je gewoontes aanpassen. Já makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Zelf ben ik begin december naar een diëtiste gegaan. Om heel eerlijk te zijn, met beetje hard hoofd er in. Want wat ging zij mij nou nog vertellen wat ik níét wist. Als (ouderen)verzorgende weet je namelijk al best wel veel van voeding en gezondere keuzes maken. En toch vind ik het erg prettig om haar nog steeds erbij te hebben. Een keer in de 6 weken heb ik een afspraak, wat net genoeg is om niet gigantisch veel druk uit te oefenen (want dat kan alleen maar averechts werken), maar om wel de stok achter de deur te hebben om er actief mee bezig te blijven. Alleen, het is niet genoeg. Niet voor mij.

Mom's Health First

Daarom richt ik samen met mama Demi en mama Magdalena een nieuw traject op 'Mom's Health First'.
Een support- en motivatiegroep mét waardevolle content, handvaten, om laagdrempelig vanaf nul te beginnen. En het doel is dus niet om een fitnessguru te worden of om net zo slank als Doutzen Kroes te worden, maar om gezonder te gaan leven. En daarmee de rest van je doelen (mentale en fysieke gezondheid) te behalen. Focus ligt dus ook echt op langzaam, in kleine stapjes je patronen doorbreken.

Voordat we kunnen veranderen, is het belangrijk iets te weten over hoe het proces van verandering loopt.

Hier boven zie je de veranderingscirkel. Deze is ontwikkeld door Prochaska en Diclemente. Dit model reikt een vereenvoudigd kader aan dat helpt begrijpen hoé mensen hun gedrag veranderen. Concreet gebeurt dit door het verloop van gedragsverandering in stadiums in te delen:

Stadium 1: Voorstadium of voorbeschouwing

- Geen probleembewustzijn
- Nog geen verandernoodzaak
- Nog geen hulpvraag

Stadium 2: Overwegen

- Begin probleembewustwording
- Ideeën/oplossingen overwegen
- Nog geen beslissing
- Twijfel en ambivalent gedrag
- "Ja maar"

Stadium 3: Beslissen

- Wel of niet veranderen
- Nog geen actie
- Soms uitstellen

Stadium 4: Uitvoeren

- Actie!
- 'Ik wil wel, maar ik weet niet hoe'
- Resultaat is belangrijk
- Positieve feedback

Stadium 5: Volhouden

- Probeert verandering te handhaven
- Een terugval is mogelijk
- Terugvalpreventie is belangrijk

Stadium 6: Terugval

- Oud gedrag
- Kan voorkomen van het moment dat men de verandering inzet

 

Deze stadiums hoeven niet persé in de beschreven volgorde plaats te vinden...

De draaideur kan ook terugdraaien. Men kan ook terugkeren naar een vorig stadium of volledig terugvallen. Sterker nog: vaak moet je deze cirkel meerdere malen doorlopen voordat er sprake is van een stabiele, blijvende verandering. Vaak duurt dit wel 9 maanden of langer, voordat een verandering echt plaats heeft gevonden.

En dáár ligt vaak het probleem bij gezonder leven en/of afvallen: het volhouden!

En de juiste handvatten. Want al die (crash)diëten werken misschien voor even, maar niet op de lange termijn. Het is dus echt van belang om te kijken wat op lange termijn werkt. En nóóit meer chocolade, Mac Donalds of een goede frappucinno werkt niet. Het gaat (weer) om de balans hier in te zoeken en de motivatie vast te houden. Hoe?! hoor ik je denken - met Mom's Health First.

 Het eerste GRATIS social media-traject dat wél werkt

Wat gaan we doen? We houden contact via whatsapp en we hebben regelmatig inspiratiesessie's via Zoom waarbij je aan kan sluiten. Je krijgt handvatten waar je wat aan hebt en we beginnen écht laagdrempelig, voor alle mama's die nog wel een paar (of wat meer) kilo's kwijt willen, maar voornamelijk gezonder willen gaan leven.
We doen alles in fases en gaan pas door naar de volgende fase als iedereen daar aan toe is. Hiernaast zie je een voorbeeld van zo een fase, je krijgt via WhatsApp alle content die je hierbij gaat helpen.

Wat zijn de voorwaarden?

Hoe kan ik mee doen?

Aanmelden kan bij Sharon via WhatsApp 06 49 545 648. Kort nemen we aantal vragen met je door, waarna een selectie gemaakt zal worden wie er met de eerste groep gaat starten. De rest van de dames komt op een zogenaamde 'wachtlijst'. Ben jij toe aan verandering? Meld je dan snel aan!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.